CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Ny systemløsning specifikt til grus fra SRAM Ny systemløsning specifikt til grus fra SRAM
Ny 13 gears systemløsning til grus fra SRAM, Zipp og Goodyear Ny systemløsning specifikt til grus fra SRAM

SRAM lancerer ny RED XPLR AXS sammen med et nyt hjulsæt fra Zipp der er konstrueret til brug med nye Goodyear XPLR dæk.

SRAM præsenterer ny 13 gears systemløsning til grus

SRAM RED AXS XPLR 13 gears grusgruppe
Den nye SRAM RED XPLR AXS 1×13 gravelgruppe har de samme fremragende bremsegreb  og fuldt trådløst gearskifte som den nye RED-gruppe, der blev lanceret tidligere i år, men i et 1x-specifikt design baseret på en ny 13-speed kassette med 460% gearspænd og en direkte monteret bagskifter.

Full Mount bagskifter
Bagskifteren er anderledes, idet den bruger deres “Full Mount” over-the-dropout-design (samme som Transmission), der placerer dens omdrejningspunkt koncentrisk med thru-akslen. Thru-akslen går hele vejen gennem holderen, hvilket giver ekstra styrke og stivhed.

Den har en mellemlang skiftearm specifikt til 10-46-kassetten, med en stærkere kobling og deres Magic Pulley, der drejer rundt, selv om der kommer en pind i klemme. Batteriet er gemt ligesom på GX AXS, og hele bagskifteren kan for det meste genopbygges, hvis uheldet skulle være ude.

13 gears kassette
Det virkelig imponerende er, at det er lykkedes SRAM at montere denne 13-speed 10-46-kassette på den samme 12-speed XDR-frihub som deres 12-speed landevejskassetter. Det er muligt, fordi fraværet af en bagskifterbøjle frigør plads nær udfaldet til det lille tandhjul, og det store tandhjul er skævt, så det sidder tættere på dine eger.

Krank og kæde
Den nye gruppe bruger de eksisterende 12-speed Flattop landevejskæder, hvilket gør den kompatibel med alle SRAM-venlige 12-speed kæderinge. Eller du kan bruge de officielle nye SRAM direct-mount-kæderinge eller Thread-Mount Quarq power meter-kæderinge, der drejes rundt om ydersiden af power meteren for at komme på plads. Krankarmen er den samme som på de nye RED landevejskranke, 27 g lettere end den forrige generation. De bruger SRAM’s “Wide” 47,5 mm klingeforskydning til gravelcykler med kædestagslængder på 415 mm eller mere. Eller du kan bruge standard 45 mm offset landevejskæderinge med 405-415 mm kædestag på landevejscykler, men det kan begrænse frigangen til bredere dæk.

Kompatibel med alle AXS skiftegreb
Det smarte er, at alle AXS-skiftere ( alle generationer af AXS – D1/D2/E1!) automatisk genkender, hvilken bagskifter de er parret med, og fungerer. Der er ingen opdatering eller AXS-app-indstillinger, du skal gøre for at få dem til at fungere med denne 13-gears bagskifter og kassette – plug and play.

Specifikationer og muligheder:

  • Komplet gruppevægt: 2.706 g (288 g kassette)
  • Mulighed for kædehjul: 38T – 46T, plus 1x aero-kæderinge 48T – 52T
  • Kassettegear: 10, 11, 12, 13, 15, 17, 19, 21, 24, 28, 32, 38, 46
  • Kranklængder: 160, 165, 167,5, 172,5, 175 mm
  • Kompatibilitet: Kun UDH-kompatible rammer
  • Kompatibel med alle landevejs- og gravelcykler med UDH-interface

Zipp 303 XPLR-hjul øges betragteligt i bredden
Med i den nye gruppe er en ultrabred version af Zipp 303-hjulet. De er 32 mm brede indvendigt, hvilket er bredere end de fleste XC-mountainbikehjul. Den udvendige bredde er 40 mm, hvilket giver dem brede vulstvægge på ca. 4 mm, som skulle hjælpe med at forhindre klemmelus sammenlignes de med Zipp 303 Firecrest.

Zipp siger, at de er optimeret til 40-45 mm brede dæk, både hvad angår pasform og aerodynamik, med en dybde på 54 mm, der skaber en ideel luftfolieform med 40 mm brede dæk. Det giver en påstået besparelse på 3 watt ved “racerhastigheder” i forhold til en “førende konkurrent”.

Det mest iøjnefaldende er dog de anbefalede dæktryk. Zipp siger, at den ekstra volumen og den brede vulstvæg giver mulighed for meget lavere dæktryk, og deres test viste, at de er mest effektive mellem 17-23 psi for en rytter på 80 kg. Det betyder, at der skal mindre kraft til at opretholde 32 km/t.

Under dette niveau æder dækdeformationen flere watt, og over dette niveau gør vibrationer det. Dit ideelle dæktryk er baseret på din kropsvægt, og de har en guide, men den gælder pt kun for disse nye hjul.

De findes i to versioner – 303 XPLR S (1642 g) og 303 XPLR SW (1496 g med ventiler og fælgbånd.). Begge har samme fælgform, men SW bruger andre støbeforme og layups og lettere/bedre nav og eger. Hjulene lanceres sammen med de nye Goodyear XPLR-dæk og et udvalg af andre modeller fra andre mærker, som er blevet testet til at passe.

Matchende Goodyear XPLR grusdæk i to udgaver
De nye Goodyear XPLR-grusdæk er specialbygget (og kun beregnet til) de nye Zipp-hjul og fås i 700×40 Slick (440 g, højre) og 700×45 Inter(mediate, 525 g, venstre), begge med lette, gennemsigtige sidevægge.

De har et dobbeltlag 120tpi karkasse, der omslutter tre lag under slidbanehætten plus et beskyttelseslag på sidevæggen.

Link

 

 

 

CYKELPORTALEN