CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Lys forude ? Lys forude ?
To af cykelbranchens giganter forudsiger et vendepunkt i efteråret 2024 Lys forude ?

Er der igen håb forude for en presset cykelbranche ?  Alle taler om et nyt opsving i efterspørgsel og de seneste tal fra cykelproduktionsøen Taiwan kan måske give anledning til fornyet optimisme.

To af cykelbranchens giganter forudsiger vendepunkt i tredie kvartal 2024

Da det pandemi relaterede cykelboom sluttede i sommeren 2022, og efterspørgslen vendte tilbage til det normale, kunne produktionen ikke reduceres hurtigt nok på grund af de globale forsyningskæder og leveringstider. Det betød, at lagerne blev fyldt op, og der blev bundet alt for meget kapital, så priser og margianer blev udhulet. Set i lyset af denne udfordrende situation er det kun få i branchen, der tør spå om, hvornår situationen vil blive bedre, og en sund balance mellem udbud og efterspørgsel vil stabilisere sig.

En af dem, der har vovet pelsen, er Young Liu, CEO i Giant Group. På Taipei Cycle Show i foråret udpegede han tredje kvartal for tidspunktet for en vending. Et kig på kvartalstallene kunne indikerer dette måske er tilfældet. Faldet i salget aftog betydeligt i andet kvartal af 2024. Efter de første to kvartaler ligger salget på omkring 1,06 milliarder euro stadig 12,52 procent under 2023 niveau. Efter de første tre måneder af 2024 var faldet dog stadig over 20 procent, og i april var salget kun 1,75 procent lavere end 2023. Om denne tendens forsætter kan kun tiden vise.

Tallene for Merida Industries, Taiwans næststørste cykelproducent, er endnu mere positive. Efter første kvartal var salget her faldet med næsten 30 procent i forhold til 2023. Tre måneder senere ligger salget på 446 millioner Euro kun 4,1 procent under målet for 2023. Årsagen er, at salgstallene fra det foregående år blev overgået fra april til juni  i maj med beskedne 7,5 procent, i april med 24 procent og i juni med hele 49 procent. Dette opsving i produktionen er vigtigt for leverandørerne i Fjernøsten, da det giver dem mulighed for gradvist at øge deres produktionskapacitet og dermed overholde deadlines.

Den slags forudsigelser skal naturligvis altid tages med et meget stort forbehold, da to af branchens giganter ikke har nogen interesse i at tegne et alt for dystert billede af en cykelbranche der umiddelbart ser ud til at være gået ind i endnu et dødvande, der sandsynligvis  slet ikke er specifikt for cykelbranchen, men mere et udtryk for en general tendens på verdensmarkedet for afsætning af forbrugsvarer der i stigende grad stagnerer, pga af politisk ustabilitet, krige og inflation.

CYKELPORTALEN