CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Nye nav vil eliminere tilbageslag i pedalerne Nye nav vil eliminere tilbageslag i pedalerne
Nye nav og hjul fra ethirteen skulle kunne eliminere pedaltilbageslag, et velkendt problem indenfor mountainbikesporten Nye nav vil eliminere tilbageslag i pedalerne

Med de nye Sidekick nav lover ethirteen at afkoble drevet fra chassiset på en effektiv måde. Bag dette ligger en innovativ frihjulsmekanisme. Lige siden mountainbikes med affjedring på baghjulet har været tilgængelige, har eksperter diskuteret, hvordan drivlinjen og affjedringen påvirker hinanden. Mens nogle producenter reklamerer med, at de stort set har afkoblet de to faktorer med deres aktive affjedringssystemer, bruger andre bevidst kædens forlængelse under kompression til at gøre affjedringen fastere, når man træder i pedalerne.  Alle der har kørt på en mountainbike med lang vandring uden kæde, ved, at enhver affjedring fungerer bedst, når krankboksen og bagakslen ikke er forbundet med en kæde, som begrænser den bageste trekants bevægelsesfrihed.

Sidekick nav fra ethirteen eliminerer tilbageslag

Det er netop den effekt, som komponent- og reservedelsspecialisten ethirteen nu hævder at opnå med sine nye Sidekick nav. Den innovative frihjulsmekanisme er den afgørende faktor. Ud over tre paler, der går i indgreb i en fortanding i navhuset og sikrer friktionsforbindelsen mellem frihjulet og navhuset, kører en fjerde, betydeligt mindre pal i den såkaldte Timed Pusher. Denne bruges udelukkende til timing og sikrer, at palerne som holdes tilbage af en fjeder ved friløb altid trykkes på det laveste punkt af fortandingen i navhuset og dermed garanterer pålidelig indgreb.

Dette design afkobler drevet og baghjulsophænget fuldstændigt, så sidstnævnte kan udnytte sit fulde potentiale. Det resulterer i mere trækkraft, mere ensartet baghjulsophæng, mere kontrol og mindre træthed. Som en yderligere effekt reduceres kædeslag betydeligt, hvilket resulterer i en mere jævn kørsel og med meget lidt friktion i systemet. En anden fordel er, at baghjulsophænget oftere forbliver i midten af slaglængden, hvor ophænget arbejder særligt effektivt. Desuden kan den frie vandring, som Sidekick navet dækker, før det går i indgreb, indstilles til 12°, 15° eller 18° uden brug af værktøj  afhængigt af affjedringens vandring og bagtriangelens kinematik og personlige præferencer.

Navhuset i aluminium har en flange til bøjede eger, og versionerne til Boost- og Super Boost-aksler leveres med 28 egerhuller og dem til Boost 157 og Boost 148 DH med 32 huller. Der er også en gennemgående aksel af stål og lejer af høj kvalitet.

Link

CYKELPORTALEN